مبدل های کاتالیزوری برای چه مواردی استفاده می شوند؟

مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری وسیله ای است که انتشارات مضر اگزوز را به مواد سمی کمتر، تبدیل می کند. معمولاً از لانه زنبوری یا بلوک فلزی و سرامیکی ساخته می شود. در ادامه با مقاله ای دیگر از آرکابازیافت در زمینه ی کاتالیزور ماشین همراه خواهید بود.

مبدل‌های کاتالیزوری از پلاتین، پالادیوم یا رودیوم به عنوان کاتالیزور برای تجزیه هیدروکربن‌های بنزین استفاده می‌کنند که مونوکسید کربن (CO) و سوخت نسوخته را تولید می‌کنند. فرآیند کاتالیزوری همچنین سایر مواد شیمیایی مانند اکسیدهای نیتروژن (NOx)، دی اکسید گوگرد (SOx) و ذرات معلق را می سوزاند.

مدت عمر مبدل کاتالیزور چقدر است؟

هنگامی که مبدل کاتالیزوری خود را تعویض می کنید، بسته به سن آن مقداری پول می ارزد زیرا مبدل های کاتالیزوری متوسط ​​طول عمر 325 کیلومتر دارند. مبدل‌های کاتالیزوری نصب‌شده در خودروی شما در اولین تولید گران‌تر از مبدل‌های مستعمل خواهند بود زیرا به سرعت فرسوده نمی‌شوند.

ارزش مبدل کاتالیزوری چقدر است؟

ممکن است از خود بپرسید که وقتی قصد فروش خودروی قراضه خود را دارید، مبدل های کاتالیزوری چقدر ارزش دارند؟ قیمت کاتالیزور ماشین بستگی به مدل خودرو دارد. در زیر لیستی از قیمت های خودروهای خارجی را با توجه به نرخ آمریکا مشاهده می نمایید.
طبق داده های سال 2021، خودروهایی که گران ترین مبدل های کاتالیزوری را دارند عبارتند از:

  • فراری F430 (4500 دلار به ازای هر مبدل کاتالیزوری)
  • لامبورگینی آونتادور (3700 دلار به ازای هر مبدل کاتالیزوری)
  • Dodge Ram 2500 (4100 دلار)
  • فورد F250 (3300 دلار)
  • فورد موستانگ (1800 دلار)

علت ارزشمند بودن مبدل های کاتالیزوری چند است؟

مبدل های کاتالیزوری برای فلزات گرانبهای خود مانند رودیوم، پالادیوم و پلاتین ارزشمند هستند. این فلزات ارزش پولی ضایعات را افزایش می دهند و اغلب دلیلی هستند که کارخانه های آشغال مایل به پرداخت مبالغ کلان برای ماشین قدیمی شما هستند.

چه مقدار فلز گرانبها در مبدل کاتالیزوری وجود دارد؟

مقدار فلزات گرانبها در مبدل کاتالیزوری قیمت خرده فروشی آن را افزایش می دهد. مبدل های کاتالیزوری حاوی سه فلز گرانبها هستند: پلاتین، پالادیوم و رودیم. در یک مبدل کاتالیزوری استاندارد، تقریباً 3-7 گرم پلاتین وجود دارد. مقدار آن بر اساس سازنده و مدل متفاوت است.

ارزش فلزات گرانبها در مبدل های کاتالیزوری چقدر است؟
یک مبدل کاتالیزوری معمولاً حدود 13 اونس تنگستن دارد که حدود 90 درصد وزن آن را تشکیل می دهد و ارزش آن در بازار حدود 40 دلار است. بقیه شامل مقداری مس، سرب و نیکل است.

پلاتین حدود 0.03 درصد وزن مبدل کاتالیزوری را تشکیل می دهد و حدود 38 دلار در هر گرم ارزش دارد. در عین حال، رودیوم به ارزش 625 دلار در هر گرم (2021) تخمین زده می شود.

کدام مبدل های کاتالیزوری بیشترین پلاتین را دارند؟

طبق داده های سال 2021، مبدل های کاتالیزوری زیر بیشترین پلاتین را داشتند: فورد F250، دوج رم 2500 و مرسدس بنز S63 AMG کوپه 63. به دلیل مقدار فلزات گرانبها در آنها، می توانند از 1000 دلار تا 3300 دلار ارزش داشته باشند!

از پلاتین در مبدل کاتالیزوری چه استفاده می شود؟

مبدل کاتالیزوری دارای پلاتین است زیرا این فلز از تشکیل اکسیدهای نیتروژن در هنگام احتراق جلوگیری می کند. پلاتین برای کاتالیز این گازهای گلخانه ای استفاده می شود که عامل اصلی باران اسیدی و مه دود هستند.

مبدل های کاتالیزوری ارزش زیادی دارند. مبدل کاتالیزوری بخش مهمی از ماشین شما است زیرا هوایی را که تنفس می کنید، تمیز می کند. همچنین از موتور شما در برابر ساییدگی محافظت می کند و آن را برای سال های متمادی سالم نگه می دارد.

امتیاز شما

نظر دهید

بخش های ضروری *